[itk] Számítástechnika kezdőknek

C++ programozás kezdőknek - várakozás enter billentyű megnyomásáig

[2021. május 03.] [ christo161 ]

Ebben a tananyagrészben arról lesz szó, hogyan tudjuk megoldani, hogy egy parancssoros program ablaka ne záruljon be azonnal, ahogy a program kiírta az utolsó eredményt/kimenetet, abban az esetben, ha a programot nem fejlesztői környezetből futtatjuk (a fejlesztői környezetekben jellemzően nem jelentkezik ez a probléma).
A szabványos megoldás mellett áttekintünk néhány nem platformfüggetlen megoldást is, amiket akkor lehet esetleg érdemes elolvasni, ha valaki az adott környezettel szeretne részletesebben foglalkozni.

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - gyakori műveletek

Az előző tananyagrészben csak a legalapvetőbb műveletekről volt szó (kezdőértékadás, értékadás, parancssorból történő bekérés, parancssorba való kiíratás). Ebben a tananyagrészben néhány, az eddigi ismeretekhez kapcsolódó gyakori műveletet nézünk át.

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - alaptípusú változók kezelése C nyelvből örökölt függvényekkel

Ebben a tananyagban túlnyomórészt nem használunk C nyelvből örökölt függvényeket változók értékeinek a kiíratásához, de mivel mások kódjában találkozhatunk velük, így talán érdemes lehet tudni a létezésükről.

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - alaptípusok jellemzői

Ebben a tananyagrészben az első példaprogramjainkban leggyakrabban használt alaptípusú változók jellemzőiről, és ehhez a témához kapcsolódó tudnivalókról lesz szó.
Az itt leírtakat természetesen nem kell bemagolni, viszont egyrészt érdemes egyszer átolvasni, hogy tisztában legyünk vele, hogy ilyen jellegű hibák is előfordulhatnak a programjainkban, másrészt pedig ha a későbbiek során esetleg szükségünk lenne valamilyen témához kapcsolódó információra, kódrészletre, akkor ez a tananyagrész talán segíthet.

Előző tananyagrész: gyakori műveletek
Következő tananyagrész: alapvető típuskonverziók

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - megjegyzések (kommentek) a forráskódban

A forráskód szövegében bárhol elhelyezhetünk olyan sorokat, vagy szövegrészeket, amiknek nem lesz hatása a program működésére, vagy másképp fogalmazva a fordító nem kísérli meg futtathatóvá alakítani őket, csak a forrásfájlokban léteznek. Ezeket a programozók feljegyzései a forráskódban, ezeket hívjuk kommenteknek.

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - fordítás parancssorban (Windows és Linux)

Ebben a részben arról lesz szó, hogy ha már van egy vagy több forrásfájlunk, akkor abból hogyan tudunk parancssort használva futtatható programot létrehozni.

linux_cli_execute.jpg

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - Visual Studio telepítése és alapvető használata

A Visual Studio egy C++ programozáshoz használható integrált fejlesztői környezet. Ránézésre olyasmi, mint egy szövegszerkesztő, de programozást segítő kényelmi funkciókkal van ellátva.

visual_studio_hello_world.png

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - CodeBlocks telepítése és alapvető használata

A CodeBlocks egy C++ programozáshoz használható integrált fejlesztői környezet. Ránézésre olyasmi, mint egy szövegszerkesztő, de programozást segítő kényelmi funkciókkal van ellátva. Nem annyira profi, mint a Visual Studio vagy a Qt Creator, de a kisebb példaprogramok kipróbálásához teljesen tökéletes.

codeblocks_hello_world.png

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - tömbök, ciklusok

Ebben a részben arról lesz szó, hogyan tudunk sok azonos típusú értéket egyszerűen kezelni (tárolni, kiíratni, módosítani), valamint utasításokat (valamilyen feltétel érvényessége esetén) ismétlődően végrehajtani.
(Ez a tananyagrész jelenleg átdolgozás alatt áll.)

cpp_ciklusok_gondoltam_egy_szamra.png

Előző rész: elágazások, logikai változók
Következő rész: függvények

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - elágazások, logikai változók

Ebben a részben arról lesz szó, hogyan tudjuk bizonyos utasítások végrehajtását feltételhez kötni, valamint szó lesz a logikai változókról is, melyeket logikai kifejezések eredményeinek tárolására használhatunk.
Előző rész: változók, konstansok, literálok
Következő rész: tömbök, ciklusok

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - változók, konstansok, literálok

Ebben a tananyagrészben arról lesz szó, hogy hogyan tudunk a legegyszerűbben adatokat tárolni egy programon belül, hogyan lehet a parancssoros programokban a felhasználótól adatokat bekérni, és hogy hogyan lehet ezeket az adatokat a parancssorba kiíratni. Ehhez a tananyagrészhez szorosan kapcsolódik a következő néhány tananyagrész.

Előző tananyagrész: várakozás enter billentyű megnyomásáig
Következő tananyagrész: alaptípusok jellemzői

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - az első program

Az előző tananyagrészből megtanulhattuk hogyan készíthetünk egy forrásfájlból futtatható programot.
Ebben a tananyagrészben már a forrásfájlok tartalmáról lesz szó, de csak nagyon egyszerű utasításokról amik a parancssorba írnak ki valamilyen szöveget vagy karaktert.

Előző tananyagrész: első lépések
Következő tananyagrész: megjegyzések (kommentek) a forráskódban

Teljes bejegyzés megnyitása

C++ programozás kezdőknek - első lépések

Ez a tananyag azoknak készült, akik még soha életükben nem programoztak, és nem tudják hogyan kezdjék el. Esetleg azoknak is ajánlom, akik már elkezdtek programozni, de valamit nem értenek, valahol elakadtak.

Ennek a tananyagnak a fő célja viszonylag alaposan elmagyarázni olyan alapvető programozással kapcsolatos fogalmakat, hogy például mi a változó, mi a típus, mi a tömb, mi az elágazás, mi a ciklus, mi a függvény, mi az osztály, mi az objektum... satöbbi, mindezeket természetesen példákkal bemutatva. Ennek a tananyagnak tehát nem az a célja, hogy látványos programokat készítsünk, hanem hogy a programok úgynevezett üzleti logikája elkészítésének megtanuljuk.
A tananyagban asztali számítógépre (beleértve a laptopokat), parancssorban futó programokat fogunk írni. Pár sorral lejjebb van egy kép, amin láthatjuk, hogy néz ki egy ilyen program. A futó példaprogram a fekete hátterű, fehér szöveget tartalmazó ablakban látható (ez a példaprogram kiír egy szöveget (Hello World!) a parancssorba). A parancssoros programok az átlagos felhasználók számára nem olyan érdekesek mint a grafikus felülettel rendelkező programok, de azért érdemes mégis ilyen programok készítésével kezdeni a programozás tanulását, mert a grafikus felülettel rendelkező programok készítéséhez már nem árt ismerni olyan fogalmakat, mint például a függvény vagy osztály/objektum, a parancssoros programok írása esetén viszont az alapoktól kezdve lehet megtanulni a programozással kapcsolatos fogalmakat.

Ez nem egy gyorstalpaló tananyag, inkább a dolgok alaposabb elmagyarázása a tananyag célja, de ha valaki nem szeret sokat olvasni, akkor esetleg megpróbálhatja csak a példaprogramok forráskódját nézegetni, megérteni, kipróbálni.
Aki nem C++ nyelven szeretne később programozni, annak is hasznos lehet ez a tananyag, hiszen többnyire a programozással kapcsolatos alapfogalmakat magyarázza el.

Ebben a tananyagrészben még nem kezdünk el programozni, hanem csak összefoglaljuk, hogy milyen módon kezdhetjük el, például mit kell ahhoz telepíteni, hogy egy programkódból működő programot állíthassunk elő.

Ez itt a C++ programozás kezdőknek tananyag legelső része.
Ha valaki esetleg a következő tananyagrészt keresi, itt találja: Az első program

codeblocks_hello_world.png

Teljes bejegyzés megnyitása
süti beállítások módosítása